11-18.07.2019
עיצוב אופנה

ניצן בירן

הקו האדום Red Line

בפרויקט שאלתי את עצמי שאלות מוסריות העוסקות בביקורת על החברה המודרנית, המערבית המפותחת. בעיית הצייד הבלתי חוקי, והשוק השחור שפועל בסין סביב הסחר בשנהב לבן ושחור הביא אותי לחקור על הקונפליקט האינסופי שבין שימור לניכוס. ישנה בעיה בהיקף בלתי יתואר סביב צייד לא חוקי במדינות אפריקה. "חמשת הגדולים" : אריה, נמר, פיל, קרנף ובופאלו- נמצאים בסכנת הכחדה יומיומית עקב תרבות עתיקת ימים של ציד. מאז שנות ה-70, האנושות מחקה כ-60% מהמגוון הביולוגי הקיים.

במדינות מזרח אסיה, ובסין בעיקר, ישנה תרבות ענפה של סחר לא חוקי בשנהב, בעצמות אריה ובקרן קרנף. לקרן קרנף ועצמות אריה, כך מאמינים, יש סגולות רפואיות היכולות לרפא כמעט כל מחלה. יחסי סחר בהיקף עצום קיימים בין סין ואפריקה עוד מתחילת המאה ה-20. האם הסחר הלא חוקי בחומרים אלו הינו ביטוי מודרני לקולוניאליזם? מהו הניאו-קולוניאליזם ומי אחראי עליו?

בקולקציה בחרתי להפוך את היוצרות. רציתי להשליך את פעולת הניכוס של האדם על הטבע, על חליפות הציידים והבגדים הקולוניאליסטים . גרעתי מחליפות הציידים חלקים המהווים חלק מה-DNA של הבגד. האם בלעדיהם החליפה מאבדת את המשמעות שלה? האם הצייד הופך להיות הנשלט והזהות שלו נלקחת ממנו? את החלקים שגרעתי בחרתי להנציח על ידי תיפורים, ולהחליפם בתיקי קש עם מעטפת פלסטית, המדגישה את הפיכת החומר הטבעי למשהו אחר. על גבי חמש ממערכות הלבוש יצרתי אייקונים המתייחסים ל"BIG 5", בהדפס מבריק. את בעלי החיים ניתן לזהות מבעד לרקמת חרוזים ואבני סברובסקי המדמה את חורש הסוואנה באביב. הבדים בקולקציה מורכבים משילוב של כותנה, פשתן וויסקוזה. הבסיס של כולם הוא צבע חאקי, כאשר כל הצבעים במערכות מודפסים בטכניקת דפוס רשת ויוצרים מעיין הסוואה חדשה לבגדי הציידים.

There is an unimaginable problem when looking at the scope of illegal hunting in the African countries. The Big Five: lions, tigers, elephants, rhinoceros and buffalos – are in extinction daily danger, due to an ancient hunting culture. Since the 1970's, humanity has eliminated about 60% of the existing biodiversity.

Commercial relations between China and Africa allow and create a widespread “culture” of illegal markets of ivory merchandise, lions bone and Rhinos horns.

Trade relations between China and Africa have been enormous since the beginning of the 20th century. The rhinoceros horn and lion bones, it is believed, have medicinal properties that can cure almost any disease.

Is the illegal trade of these nature assets a modern expression of colonialism? What is neo-colonialism and who is responsible for it?

In the collection there is an artistic attempt to reverse the current reality, were men is controlling and intervening in nature as if it was his own property. The impact is presented on the hunters suits and the Colonial outfits. This deep concern and awareness is expressed in the collection: men’s clothes in a colored scale between khaki, olive and mustard colors, with the intention to show the power and pain of nature’s enormous damage and cruel destruction.

@nitsanbiran

www.nitsanbiran.com